Seminarul Teologic Slobozia
Rețea

Învățătura Bisericii despre Postul ortodox

Învăţătura

Bisericii noastre despre Postul Ortodox – cu foloasele şi cu binecuvântările

lui…

 

 

 

 

 

Introducere

 

 

 

În teologia ortodoxă contemporană, problema postului se

află prin­tre preocupările principale. Având în vedere stadiul actual al

discuţiilor privitoare la aceasta temă, în cele ce urmează vom prezenta câteva

aspecte ale acestei pro­bleme, insistând mai ales asupra fundamentelor

scripturistice şi asupra unor tratări ale Sfinţilor Părinţi din Biserica

primară. De ase­menea, postul este si un mijloc de desăvârşire morală, dar şi o

cale de ajutorare a aproapelui din prisosul adunat prin renunţarea benevolă la

consumarea îndreptăţită a bunurilor[1].

 

 Fiindcă despre felurile postului sau despre posturile

de o zi ori de durată s-a scris detaliat şi limpede în multe rânduri şi in

multe locuri, iar părerile teologilor români cu privire la readaptarea

dispoziţiilor care reglementează postul au fost pre­zentate pe larg, vom

înfăţişa postul din punctul de vedere al Sfântului Casian Romanul şi al

Sfântului Vasile cel Mare, primul înfăţişând postul într-o viziune cu totul

nouă şi cu totul străină multor creştini în zilele noastre, iar cel de-al

doilea fiind unul din cei mai mari Sfinţi Părinţi care a putut să-i dea

Răsăritul.

 

Majoritatea creştinilor în zilele noastre ştiu tradiţionala

definiţie a postului, înţelegând prin post o simplă abţinere de la anumite

mâncăruri şi băuturi, neştiind controversele acestei teme ce s-au purtat între

Răsărit şi Apus mai ales în epoca creştinismului primar, neştiind că Sfinţii

Părinţi au dezvoltat pe această temă care la prima vedere pare simplă o

adevărată Învăţătura de Credinţă pe care Biserica Ortodoxă a păstrat-o neschimbată

până în zilele noastre[2].

 

Postul în viziunea ortodoxă este un mijloc de elevaţie

sufletească, de dominare a sufletu­lui asupra patimilor trupeşti. Postul îl

debarasează şi-l uşurează pe creş­tin de toate ispitele, de balastul şi povara

uneltirilor celui viclean care aduc “întunecare gândurilor şi tulburare

cugetelor”. El este o jertfă bineplăcută lui Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, un

act de cult, este un act de pocăinţă pentru păcatele săvârşite şi un exerciţiu

care pune început virtuţilor de tot felul. Pentru creştinul ortodox, postul

este con­diţie pentru dobândirea sfinţeniei. În concepţia ortodoxă între post

şi sfinţenie există o corelaţie strânsă. Ea este exprimată şi în felul în care

re­prezentăm pe sfinţi în iconografie unde ei apar totdeauna cu chipurile

slabe, subţiate şi transfigurate, datorită postului. Postul este o caracte­ristică

prin excelenţă a Ortodoxiei şi o amprentă a creştinismului orto­dox, în

mentalitatea ortodoxă populară cel care nu posteşte este consi­derat spurcat şi

păgân.

 

După perioada apostolică, literatura teologică a părinţilor

şi scriito­rilor bisericeşti înfăţişează menţiuni numeroase cu privire la

practicarea postului. Astfel, Didahia celor 12 Apostoli arată că creştinii

trebuie să postească miercurea şi vinerea, în amintirea evenimentelor triste

din viaţa Mântuitorului nostru Iisus Hristos: prinderea şi răstignirea Sa pe

cruce. Sfântul Cle­ment Romanul, în a doua Epistola către Corinteni, vorbind de

legătura dintre rugăciune şi post, arată că “mai bun este postul decât rugăciu­nea”[3].

Începând din epoca apostolică şi post apostolică, postul de miercuri şi de

vineri, ca si cel al Paştelui, (Postul Mare) au devenit pen­tru creştini o

instituţie sfânta şi venerabilă. Astfel, canonul 69 apostolic accentuează

porunca postului pentru membrii Bisericii: “Dacă vreun episcop sau presbiter,

sau diacon, sau ipodiacon, sau citeţ, sau cântăreţ, nu posteşte sfântul şi

marele post al Paştilor sau Miercurea sau Vinerea, să se caterisească… iar daca

va fi laic sa se afurisească”.

 

 

 

Postul în viziunea

Sfântului Ioan Casian Romanul

 

 

 

Sfântul Casian Romanul în lucrarea sa „Despre cele opt

gânduri ale răutăţii”[4]

tratează postul dintr-o viziune cu totul diferită faţă de alţi Sfinţi Părinţi,

fără să pună accent pe rânduiala Bisericii sau pe învăţăturile dezvoltate în

epoca primară, tratează postul din perspectivă scripturistică şi o viziune mai

mult personală.

 

Primul din cele opt gânduri ale răutăţii este numit „Despre

înfrânarea pântecului”[5],

astfel este numit postul la Sfântul Casian. Un post mult mai folositor atât

pentru trup cât şi pentru suflet nu este postul pe o anumită perioadă, ci

postul ţinut în fiecare zi. Sfântul Casian nu pune accentul pe zilele în care

trebuie creştinul să postească sau modul cum să postească, el spune despre

putinţele fiecărui creştin în parte pentru că nu toţi au aceeaşi putere de

postire şi nu tot omul de rând poate să postească precum monahii, ci fiecare

trebuie să postească după putinţa sa. Un exemplu foarte frumos îl împrumută de

la Sfinţii Părinţi zicând: „Şi au zis Părinţii că unul mâncând două litre de

pâine este încă flămând, iar altul mâncând o litră sau şase uncii[6],

se satură”[7].

 

Postul în viziunea Sfântului Părinte este acela ca

întotdeauna cel ce este la masă să se ferească de săturarea pântecului, căci

odată cu aceasta vin alte patimi precum gândul curviei. Sfântul Casian îi

îndeamnă pe creştini să nu se amăgească că postesc, dar ei mănâncă până la

îmbuibarea pântecului, pentru că nu contează cu ce se satură pântecul, fie ea

şi numai apă, duhul curviei apare şi odată ce apare este aproape imposibil de

alungat. Căci până şi Sodoma nu s-a îmbuibat cu vin şi alte bunătăţi, ci

îmbuibarea cu pâine după cum zice Proorocul[8].

Inima devine puternică nu când trupul îi dă ceea ce doreşte plăcerea, ci ceea

ce cere slăbiciunea pentru că plăcerile vin de la cel necurat şi întinând

trupul întinează şi inima astfel creştinul depărtându-se de Dumnezeu şi

uitându-L pe Acesta. Primirea hranei cu socoteală dă trupului sănătate şi nu îi

ia sfinţenia, după cum spune şi Sfântul Apostol Pavel: „Grija trupului să nu o

faceţi spre pofte”[9]

 

Sfântul Casian ne aminteşte totuşi că deşi nepunând accent

pe celelalte părţi ale postului ele nu trebuie să lipsească pentru că sufletul

nu se poate curăţi fără celelalte virtuţi, pentru că îmbuibându-se cu mâncare

creştinul nu mai are forţă să se lupte cu dracu şi cu ispitele pe care acesta

le aduce spre cel ce mai înainte a mâncat cu nesaţ. Creştinul numai prin post,

priveghere, citirea Sfintelor Scripturi şi încercarea de a-şi însuşi cât mai

multe virtuţi poate să-şi mântuiască sufletul şi să ajungă la scopul pentru

care a fost creat acela de a se asemăna cu Dumnezeu.

 

Cu toate că şi alţi Sfinţi Părinţi au vorbit şi au scris

despre post, Sfântul Casian Romanul este unul din puţinii care pune accent pe

această latură a postului, majoritatea dintre aceştia încercând să expună

fundamentele scripturistice ale postului sau o rânduială exactă a postului,

rânduială după care creştinul să se ghideze şi să înainteze în virtute şi în

credinţă, alţii au scris despre diferenţele interconfesionale cu privire la

post, dar Sfântul Casian a fost printre puţinii care s-a legat de acest aspect

al putinţei şi al înfrânării.

 

Fundamente scripturistice cu privire la

post

 

Postul, ca abţinere totală sau parţială de la anumite

feluri de mâncare, pe o perioadă mai mică sau mai mare este o practică foarte

veche. El este o poruncă divină pe care o găsim formulată chiar de la începutul

creaţiei când Dumnezeu se adresează primului om zicându-i: “Din toţi pomii din

răi să mănânci, iar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci

în ziua în care vei mânca din el vei muri negreşit”[10].

Aceasta îl îndreptăţeşte pe Sfântul Vasile cel Mare să afirme că “postul este

de aceeaşi vârstă cu omenirea, pentru ca el a fost legalizat în Paradis”[11].

Legea lui Moise, pe care acesta a primit-o în urma unui post de 40 de zile,

reglementează în amănunt dispoziţiile privitoare la post în Vechiul Testament,

precizând mai ales timpul postirii. Astfel, este cunoscut postul din ziua curăţirii

sau ispăşirii din ziua a zecea a lu­nii a şaptea, când sufletele trebuie

smerite prin post[12].

La acestea s-au adăugat alte posturi generale în diverse luni (a patra, a

cincea, a şasea şi a zecea). Toate aceste posturi erau de cate o singură zi. Cu

vremea, evreii au ajuns să postească în fiecare lună câte o zi, iar cei mai

zeloşi (fariseii) cate două zile pe săptămână, luni şi joi: „postesc de două

ori pe săptămână, dau zeciuiala din tot ce câştig”[13].

Vechiul Testament mai aminteşte şi de posturi generale speciale, practicate şi

în diverse împrejurări triste din viaţa poporului evreu ori pentru înlăturarea

unor pedepse divine[14].

De asemenea, în Vechiul Testa­ment se practică şi postul particular sau

individual cum este cel al lui Moise de 40 de zile[15],

al lui Daniil în Babilon, de trei săptă­mâni[16],

al regelui David[17],

al pro­orocului Ilie[18]

şi al prorociţei Ana[19].

Atât posturile generale cât şi cele particulare erau însoţite de acte de pocă­inţă,

postul urmărind smerenia în faţa lui Dumnezeu şi diminuarea pof­telor trupeşti.

 

Mântuitorul nostru Iisus Hristos a postit şi El înainte de

începutul activităţii Sale publice. După postul Său de 40 de zile, în pustiu,

El a început propovăduirea, arătând strânsa corelaţie în procesul de desăvârşire

morală[20].

El a învăţat şi pe ucenicii Săi cum să postească, accentuând starea sufletească

corespunzătoare acestui act care nu trebuie făcut de formă[21].

De asemenea, El a arătat că postul trebuie în­soţit de rugăciune, fiind un

mijloc de luptă împotriva ispitelor diavolului[22].

De altfel, în multe locuri din Noul Testa­ment, postul este recomandat ca

mijloc de îndreptare, de elevaţie spiri­tuală şi de pocăinţă[23].

 

După exemplul Mântuitorului Iisus Hristos, postul a fost

practicat şi de Sfinţii Apostoli mai ales înainte de a începe lucrarea lor de

propovăduire a Evangheliei. Au postit şi au învăţat şi pe ucenicii şi urmaşii

lor să practice postul unit cu rugăciunea[24].

Etimologic, postul este definit ca o perioadă de timp care precede o

sărbătoare. De asemenea acest termen se referă la înfrânarea sau abţinerea

totală de la mâncare şi băutură pentru o perioadă de timp mai scurtă sau mai

lungă, practică întâlnită în multe religii ale lumii[25]. 

„Chiar de la început, făcând Dumnezeu pe om l-a dat şi 1-a predat în mâinile

postului şi ca unei mame iubitoare şi ca unui dascăl iscusit i-a încredinţat

mântuirea lui “(Sfântul Vasile cel Mare). Postul este înfrânarea de la toate

mâncărurile sau la caz de boală numai de unele, de asemenea şi de băuturi şi de

toate cele lumeşti şi de toate poftele rele. încă şi pentru a ucide poftele

trupului şi a primi harul lui Dumnezeu.

 

În Vechiul Testament întâlnim harul postirilor prin

proorocul Isaia, care lepădând postul iudaic ne arată adevăratul post. De multe

ori noi ne gândim cu tristeţe la perioadele de post care se apropie „cel trist

nu primeşte cunună, iar cel care suspină nu biruie”[26].

Postul este metoda cea mai eficientă de a omorî păcatul ascuns în adâncul

nostru. Sfântul Vasile cel Mare ne îndeamnă să alergăm cu bucurie la darul

postului, unul nou şi mereu în floare[27].

Ştim că Moise prin post s-a urcat pe munte, chiar dacă jos la poalele muntelui

lăcomia la mâncare i-a înnebunit pe oameni să se închine idolilor: „poporul,

spune Scriptura, s-a aşezat să mănânce şi să bea şi s-a sculat să joace”. Dacă

Moise n-ar fi fost înarmat cu postul, n-ar fi îndrăznit să se apropie, nici

n-ar fi cutezat să intre în nor.

 

Prin post am primit poruncile scrise, iar ,,postul naşte pe

profeţi, întăreşte pe cei puternici; postul înţelepţeşte pe legiuitori; postul

este bun talisman al sufletului, tovarăş credincios al trupului, armă pentru

luptători, loc de exerciţiu pentru atleţii credinţei. Mai mult, chipul în care

au trăit oamenii în rai este o imagine a postului, nu numai pentru că, ducând o

viaţă îngerească, ajunseseră prin cumpătare la asemănarea cu îngerii, ci şi

pentru că nu erau cunoscute locuitorilor paradisului toate cele născocite mai

târziu de om”[28].

 

 

 

Concluzie

 

 

 

După ce toate acestea sunt spuse, trebuie totuşi să amintim

că oricât de limitată ar fi postirea noastră, dacă este o postire adevărată, va

conduce către ispită, slăbiciune, îndoială şi tulburare. Altfel spus, va fi o

adevărată luptă, şi probabil că vom cădea de multe ori. Dar adevărata

descoperire a vieţii creştine ca luptă şi nevoinţă reprezintă trăsătura

esenţială a postiri. O credinţă care nu a biruit îndoielile şi ispita este rar

o credinţă adevărată. Din păcate, în viaţa creştină nu este posibil niciun

progres fără amara experienţă a căderilor. Prea mulţi încep postirea cu

entuziasm şi renunţă după prima cădere. Dacă după ce am căzut şi ne-am supus

poftelor şi patimilor noastre reluăm totul de la capăt şi nu renunţăm

indiferent de câte ori cădem mai devreme sau mai târziu, postirea noastră va

purta roadele sale duhovniceşti. Între sfinţenie şi cinismul care ne trezeşte

din orice iluzie se află marea şi dumnezeiasca virtute a răbdării – răbdarea,

mai întâi de toate, cu noi înşine. Nu există un drum mai scurt către sfinţenie;

pentru fiecare pas trebuie să facem un sacrificiu total. Aşadar, este mai bine

şi mai sigur să începem de la un minimum – doar cu puţin peste posibilităţile

noastre fireşti – şi să creştem efortul nostru puţin câte puţin, decât să

încercăm să sărim foarte sus la început şi să ne rupem câteva oase când revenim

pe pământ. Pe scurt: de la un post simbolic şi nominal – postul ca obligaţie şi

obicei – trebuie să ne reîntoarcem la adevăratul post. Să fii limitat şi

smerit, dar consecvent şi serios. Să cântărim onest capacitatea noastră

duhovnicească şi fizică şi să acţionăm ca atare – amintindu-ne, totuşi, că nu

există post, fără stârnirea acestei capacităţi, fără a introduce în viaţa

noastră o dovadă dumnezeiască, cum că cele ce sunt cu neputinţă la oameni sunt

cu putinţă la Dumnezeu.

 

 

 

 

 

Bibliografie:

 

 

 

Izvoare

 

Biblia sau Sfânta Scriptură, Ediţie jubiliară a

Sfântului Sinod, versiunea diortosită şi adnotată de Bartolomeu Valeriu Anania,

Arhiep. Clujului, ed. IBMBOR, Bucureşti 2001.

 

 

 

Scrieri patristice

 

Casian

Romanul, Sfântul, Despre cele opt gânduri ale răutăţii în Filocalia,

vol. I, trad. Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, ed. Institutul de Arte Grafice 

,,Dacia Traiana” S.A., Bucureşti 1947.

 

Vasile cel Mare, Sfântul,

Omilii

şi cuvântări, în col. P.S.B., vol. XVII, ed.

IBMBOR, Bucureşti 1986.

 

 

 

Dicţionare

 

Bria,

Pr. Prof. Dr. Ion, Dicţionar de teologie ortodoxă, ed. IBMBOR,

Bucureşti 1994

 

 

 

Lucrări şi studii teologice

 

Daniel,

Patriarhul B.O.R., Foame şi sete după Dumnezeu – înţelesul şi folosul

postului, Ed. Basilica, Bucureşti 2008.

 

Necula, Pr. Prof. Dr.

Nicolae, Învăţătura despre post în Biserica Ortodoxă Română, în Studii Teologice, an XXXVI, nr. 7-8, ed. IBMBOR, Bucureşti 1984

 

 

 

 

 

Note bibliografice:

 

 

 

[1] Învăţătura despre post în Biserica Ortodoxă Română, în „Studii Teologice”, an XXXVI (1984), nr. 7-8,

p. 514;

 

[2]

Învăţătura de credinţă creştină ortodoxă, Tipărită cu aprobarea

Sfântului Sinod al B.O.R., ed. Apologeticum 2006, pag. 198-201

 

[3]

Sfântul Clement Romanul în col. Părinţi şi Scriitori Bisericeşti, vol.

I, ed. EIBMBOR, Bucureşti 1979, pag. 25;

 

[4]

Sfântul Casian Romanul, Despre cele opt gânduri ale răutăţii, în

colecţia Filocalia, vol. I, ed. Institutul de arte grafice „Dacia Traiana”

S.A., Sibiu 1947, pag. 97-123

 

[5]

Ibidem. pag. 97

 

[6]

Uncia este Uncia romană – 27. gr.

 

[7]

Sfântul Casian Romanul, Despre cele opt gânduri ale răutăţii, op.

cit., pag. 97

 

[8]

Ez. 16, 49;

 

[9]

Rm. 13, 14;

 

[10]

Fc. 2, 16-17

 

[11]

Sfântul Vasile cel Mare, în colecţia Părinţi şi Scriitori Bisericeşti,

vol. XVII,ed. EIBMBOR, Bucureşti 1986  pag. 349

 

[12]

Levitic 16, 29 si 23, 32;

 

[13]

Luca 18, 12:

 

[14]

Judecători 20, 26 ; Estera 4, 13; Ieremia 36, 9; Idil 2, 12;

 

[15]

Ieşire 24, 28;

 

[16]

Daniel 10, 2-3;

 

[17]

Psalmii 34, 13 si 18, 24;

 

[18]

III Regi 19, 8;

 

[19]

Luca 2, 36-37;

 

[20]

Matei 4, 1-21;

 

[21]

Matei 6, 16-18;

 

[22]

Matei 17, 21 ; Marcu 9, 20;

 

[23]

Fapte, 2, 9 ; 13, 2 ; 14, 23;

 

[24]

Fapte 13, 13; 14, 23; I Cor. 7, 5; II Cor. 6,5;

 

[25]

Daniel, Patriarhul B.O.R., Foame şi sete după Dumnezeu – înţelesul şi

folosul postului, Ed. Basilica, Bucureşti 2008, pag. 16;

 

[26]

Sfântul Vasile cel Mare, Omilii şi cuvântări, ed. EIBMBOR, Bucureşti

2004, pag. 8;

 

[27]

Ibidem, pag. 9;

 

[28]

Ibidem, pag. 13;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dr.

Stelian Gomboş

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://steliangombos.wordpress.com/